Op vrijdagochtend 10 februari jl stond het ontbijt al vroeg klaar bij Groene Pluimhouder Ricoh in Bergen op Zoom. Bij dit Europese distributiecentrum werd de eerste bijeenkomst van 2023 gehouden van De Groene Pluim. Aan de bijna 40 aanwezigen was te merken dat het al weer enige tijd geleden was dat ze elkaar hadden ontmoet, want met moeite kregen we ze de zaal in voor de presentaties van Ricoh. Gelukkig wist Peter van den Eijnden het gezelschap warm te draaien door de laatste ontwikkelingen te vertellen over De Groene Pluim.
Mark van Abeelen van Ricoh presenteerde het globale beleid van het Japanse moederbedrijf en de Groene Pluim contactpersoon Martin Swinnerton vertelde op welke wijze ze daar in Bergen op Zoom handen en voeten aanen geven. Een belangrijke boodschap was dat duurzaamheid al sinds vele jaren de basis vormt van de strategie. Hierbij heeft Ricoh al vroeg de SGD’s gebruikt om de doelstellingen van het bedrijf aan te koppelen alsmede de prestatie-indicatoren. Er zijn grote stappen gezet op het terugdringen van de emissies en verkleinen van de carbon-footprint. Vooral in transport zijn grote stappen gezet met meer dan 23% reductie.
Louis Alting Siberg van Ricoh gaf een uitgebreide toelichting op het gebied van SDG 12. De refurbished business is hierbij een belangrijke pijler. Al in 1994 introduceerde Ricoh de zogenaamde The Comet Circle.
Volgens dit principe worden zoveel mogelijk onderdelen van de door Ricoh geleverde producten hergebruikt en het storten en verbranden van reststromen voorkomen. Hiermee heeft Ricoh in Nederland duidelijk een voorsprong op de aankomende wet- en regelgeving.
Alvorens de rondleiding, welke werd verzorgd door Irene Janzing, startte werden zowel Ricoh Bergen op Zoom als Martens Groep uit Oosterhout door het bestuur van De Groene Pluim verrast met het unanieme oordeel dat deze beide bedrijven een verlenging verdienden van De Groene Pluim.
Tijdens de rondleiding kregen we een goed beeld van de operatie in Bergen op Zoom, waar door ca. 400 medewerkers dagelijks gewerkt wordt om de Europese markt op een efficiënte en duurzame wijze te bedienen.