Van Boon tot Bakkie

Bij Van Boon tot Bakkie worden Fair Trade koffiebonen gebrand en gemengd tot verschillende blends. De eigenaren willen zo een positieve bijdrage leveren aan Haïti; het land waar hun adoptiekinderen geboren zijn.

Dit is waarom Van Boon tot Bakkie een Groene Pluim verdient

Marcel Mook startte in 2020 met Van Boon tot Bakkie. Niet alleen omdat hij een liefhebber is van koffie, maar ook omdat hij en zijn partner Linda twee adoptiekinderen uit Haïti hebben. Met hun bedrijfsactiviteiten willen zij een positieve bijdrage leveren aan de leefomgeving in het geboorteland van hun zoons. Recentelijk verhuisde Van Boon tot Bakkie naar het huidige adres in het winkelcentrum van Bodegraven. Hier worden de bonen gebrand en gemengd tot de gewenste blends. Naast koffie en thee kunnen ook andere duurzame producten worden gekocht, zoals de tinnen blikken uit Haïti. In de winkel kunnen klanten elkaar te ontmoeten onder het genot van een kop koffie of thee.

Bij het auditbezoek vielen vanuit de verschillende SDG’s de volgende initiatieven op:

SDG 8 (eerlijk werk en economische groei):

Daar waar mogelijk worden door Van Boon tot Bakkie mensen ingezet met een afstand tot de arbeidsmarkt. In de winkel worden koekjes verkocht van Gemiva Gouda. Hier werken mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking in de bakkerij. De website, labels en andere uitingen werden ontwikkeld door Posterum. Eigenaar Yorick kon mede dankzij de samenwerking met Van Boon tot Bakkie zijn eigen bedrijf opstarten. In de winkel worden Marcel en Linda ondersteund door Ben. Ben is zeer betrokken en ontwikkelde zelfs zijn eigen blend: ‘Bens Bakkie’.

SDG 12 (duurzame consumptie en productie):

Het gehele proces van Van Boon tot Bakkie is gericht op een zo’n verantwoord en duurzaam mogelijke productie. Partners, leveranciers en klanten worden hierbij betrokken.

Inkoop gebeurt alleen via Faire Trade en/of Direct Trade. Alle restproducten uit het bedrijfsproces worden zo veel mogelijk weer toegepast in andere producten, zoals:

  • productie van tassen uit jute bonenzakken;
  • het skaf (koffievliesjes die vrijkomen tijdens het branden) wordt ingezameld gebruikt als voedingsbodem voor de Hortus Populus, een Romeinse pluk- en oogsttuin in Bodegraven;
  • van niet perfect gebrande bonen wordt een koffielikeur gemaakt.

Klanten worden gemotiveerd om eigen verpakkingen mee te nemen voor de koffiebonen of thee. Bovendien onderzoekt Van Boon tot Bakkie hoe de inzameling van koffiedik (zowel in eigen winkel als lokaal met partners) kan worden gerealiseerd, om het te gebruiken als voedingsbodem voor teelt van oesterzwammen. Ook hierin worden de klanten meegenomen.

SDG 13 (Klimaatactie):

Marcel en Linda zijn zeer bewust van de noodzaak om energie te besparen. De omvang en aard van de bedrijfsvoering geven vooralsnog weinig mogelijkheden voor bijvoorbeeld zonnepanelen of elektrisch koffiebranden. Er wordt wel heel bewust omgegaan met energie. De logistiek wordt zodanig afgestemd dat minimaal transport nodig is. Koffiebranden gebeurt alleen vanaf een minimale hoeveelheid. Prachtig voorbeeld van bewust omgaan met energie is de import van koffiebonen uit Haïti: dit gebeurt met een zeilboot via de Stichting Trade Hommes.

SDG 17 (Partnerschap om doelen te bereiken):

Samenwerken vindt Van Boon tot Bakkie heel belangrijk. Bij voorkeur gaat de ondernemer langdurige en lokale samenwerkingen aan, met partijen die eveneens goed bezig zijn op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo zijn er samenwerkingen met Gemiva, MBO -Rijnland en Hortus Populus.

Conclusie

Volgens de accreditatiecommissie zijn duurzaamheid en het sociale karakter sterk geworteld bij Van Boon tot Bakkie. Op het gebied van de vier benoemde SDG’s maakt het bedrijf positieve impact. Vooral op het gebied van eerlijk werk en circulariteit is Van Boon tot Bakkie een koploper te noemen.

Van Boon tot Bakkie heeft als klein bedrijf zeer korte persoonlijke lijnen in de organisatie en een open, informele en sociale cultuur waar ideeën kunnen worden ingebracht. Medewerkerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen de kans hun talenten te ontwikkelen en persoonlijk te groeien binnen het bedrijf

Van Boon tot Bakkie is zich heel bewust van de impact van haar producten en het productieproces en onderzoekt verschillende mogelijkheden om de voetafdruk hiervan te verkleinen en zelfs om te buigen naar een positieve impact.

De accreditatiecommissie is zeer positief en enthousiast over de impact die het bedrijf heeft en de stappen die tot op heden gezet zijn en realiseert zich dat er ook nog veel stappen nodig zijn om het bedrijf nog verder te ontwikkelen.

Van Boon tot Bakkie verdient zeer zeker De Groene Pluim. In de toekomst zal Van Boon tot Bakkie zeker in staat zijn de Groene Pluim te behouden en een echte inspiratiebron te zijn voor anderen op het gebied van Duurzaam en Maatschappelijk Ondernemen.

Met behulp van de andere Groene Pluimhouders kan het bedrijf verder groeien en verdere stappen zetten om De Groene Pluim in de toekomst te behouden en op meerdere fronten een verdere koploper te worden.