Belona B.V.

Belona is een onderdeel van het Europees netwerk van ruim 18 drukkerijen/ locaties voor etiketten en verpakkingsoplossingen van de optimum Group. De vestiging in Oud Gastel is een belangrijk onderdeel van de totale groep. De visie van Belona is: marktleider te zijn van etiketten en flexibele verpakkingsoplossingen door het leveren van duurzame producten.

Dit is waarom Belona een Groene Pluim verdient

Belona verdient de Groene pluim voor hun innovatieve productontwikkeling en het enthousiasme om duurzamere producten in de markt te zetten, nog ver voordat het wettelijk verplicht is.

Bij het auditbezoek vielen vanuit de verschillende SDG’s de volgende initiatieven op:

Doel 8: Eerlijk werk en economische groei

Er wordt erg veel geïnvesteerd in de medewerkers zelf. Zo staan niet de diploma’s van de medewerkers centraal maar de wil en ambities van de mensen. Voor de hoge gemiddelde leeftijd met name bij de drukkers zijn regelingen getroffen om te zorgen dat ze gezond hun pensioen kunnen halen. Daar waar er mogelijkheden zijn wordt er gekeken of er herintreders en/of ouderen medewerkers aangenomen kunnen worden.

Doel 12: Verantwoorde consumptie en productie

Veel aandacht is er voor de productinnovaties. Hierin is Belona een vooruitstrevende trendzetter die tot doel heeft de marktleider te worden op het gebied van duurzaamheid.  Mooie voorbeelden hiervan zijn.

  • Etiketten zonder rugpapier, wat leidt tot minder afval en efficiënter gebruik van materialen.
  • Afwasbare etiketten: Etiketten met lijm die gemakkelijk oplost, waardoor hergebruik van verpakkingen mogelijk wordt.
  • Composteerbare en gerecyclede labels: Etiketten gemaakt van biologisch afbreekbare of gerecyclede materialen, zoals biopapier.
  • Dunnere basismaterialen en milieuvriendelijke inkt: Gebruik van materialen die minder grondstoffen vereisen en inkt die minder belastend is voor het milieu.

Ook is er een inzamelingssysteem met klanten (en derden) voor siliconenpapier waardoor het papier opnieuw gebruikt kan worden en er minder afval is.

Doel 13: Klimaatactie

Binnen het productieproces en de ontwikkelingen van de materialen is er een duidelijke focus op het reduceren van CO2. Het project om inzicht te krijgen door middel van registratie van CO2 .uitstoot per product, order, klant, machine en zelfs per medewerker biedt de mogelijkheid om de uitstoot te gaan verminderen.

Doel 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Belona is initiator om partnerschappen aan te gaan met haar klanten, om actief het onderdeel duurzaamheid uit te breiden. Hiervoor zijn speciale, bijeenkomsten en programma’s ontwikkeld, die vorm krijgen in een eigen academie. Binnen de branche werkt Belona veel en nauw samen met leveranciers, onderzoeksinstellingen om op productniveau innovaties mogelijk te maken. OP deze vooruitstrevende proactieve manier kijken ze constant hoe het nog duurzamer kan.

Conclusie

Belona kan terecht claimen dat ze zeer innovatieve en duurzame oplossingen hebben voor de verpakkings- en etiketten oplossingen. Op productinhoudelijke onderwerpen in samenwerking met de partners nemen ze de lead om verspilling tegen te gaan en een circulair systeem, c.q. economie te ontwikkelen. Een van die ambities is een goede lokale betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor de directe omgeving. Dit bewustzijn is een goed beging om verdere concrete stappen te gaan zetten op de lokale impact van het bedrijf.