Hof van Nassau is een vakantiepark waar mensen kunnen genieten van de rust, ruimte en natuur. Bij de vernieuwing van het park en de gebouwen staan kwaliteit en verduurzaming centraal.
Dit is waarom Buitenplaats Hof van Nassau een Groene Pluim verdient
Voormalig kampeer- en chaletpark De Paddock in Baarle-Nassau werd in 2022 door Jos Zoontjens en Yannick van Lith overgenomen. De ondernemers willen samen met projectontwikkelaar Joost Meijers het chaletpark transformeren naar een modern en luxe vakantiepark genaamd ‘Buitenplaats Hof van Nassau’. De nieuw te bouwen recreatiewoningen zijn bedoeld voor verhuur en eigen gebruik, toekomstbestendig en voldoen aan de BENG-normen en Bouwbesluit voor woningen. In de komende jaren zullen alle facetten op het vlak van energie en klimaat worden onderzocht en verbeteringen waar mogelijk geïmplementeerd.
Bij het auditbezoek vielen vanuit deze verschillende SDG’s de volgende initiatieven op:
Doel 8: Eerlijk werk en economische groei
Hof van Nassau is een organisatie met zes betrokken en gemotiveerde personeelsleden. Onlangs werd een Oekraïner aangenomen, wiens ontwikkeling en integratie door Hof van Nassau wordt gefaciliteerd met onder andere (taal) cursussen. De inzet van scholieren en studenten voor projecten en onderzoek wordt opgepakt. Studenten kunnen daarbij mogelijk gebruik maken van de woonvoorzieningen op het hof. Hof van Nassau onderneemt ook actie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te trekken. De organisatie stelt zich open voor initiatieven van zowel gasten als omwonenden om haar sociale inclusieve rol in de maatschappij op te pakken o.a. door samenwerking met (buurt) verenigingen en organisaties. Dit omvat ook de opvang van vluchtelingen op het park.
Doel 12: Verantwoorde consumptie en productie
Bij de bouw van de nieuwe vakantieverblijven is met het oog op toekomstig hergebruik en vermindering van ecologische schade gekozen voor toepassing van een schroeffundering. De nieuw te bouwen recreatiewoningen zullen voldoen aan BENG normering; duurzaamheid is een prominent onderdeel in de profilering van het park. Hierbij wordt een evenwicht gezocht tussen kwaliteit en verkoopbaarheid. Er is veel aandacht voor optimaliseren van de afvalstromen. Denk hierbij aan het scheiden van materialen bij de sloop van oudere caravans, inzameling van batterijen, recyclen van oude matrassen en het scheiden van het afval door de gasten. Hiervoor worden containers voor o.a. plastic, glas, karton en restafval aangeschaft. Bomen worden verplant in plaats van omgezaagd.
Doel 13: Klimaatactie
De aanleg van een zonneweide voor de opwekking van het eigen elektriciteitsverbruik is in volle gang. De capaciteit zal ruim 80 MWh zijn. De te bouwen recreatiewoningen worden o.a. uitgerust met domotica om het verbruik van energie tot een minimum te beperken. De infrastructuur en de aansluiting van energie voor de uitbereiding van park is aanwezig. Daarnaast worden de ontwikkelingen voor opwekking en opslag van energie gevolgd en zijn er al enkele business cases uitgewerkt. Denk aan het leasen van accu’s of het gebruiken van de warmte van de biomassa van het landgoed. Het herplanten van bomen, de inzet van grond voor akkerbouw en de mogelijke aanleg van een pluktuin dragen bij aan de biodiversiteit en klimaatadaptatie. Ook de inzet van een landschapsarchitect geeft de ambities en het kwaliteitsniveau van de ondernemers aan.
Doel 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken
Er is een hechte band met de brancheorganisatie Recron Hiswa. De eigenaren werken daarnaast samen met de gemeente als het gaat om de opvang van Oekraïners. Hierbij is het Hof van Nassau meer dan alleen de ‘locatie verschaffer’. De ondernemers zijn ook privé actief om duurzaamheid te stimuleren en kennis en ervaringen op dit gebied over te dragen. Zo wordt al enkele jaren een stichting in Kenia ondersteund, die zorgt dat inwoners minder hout verbranden bij het koken.
Conclusie
Binnen de organisatie wordt er op alle niveaus actief nagedacht over duurzaamheid in al haar facetten. Deze aanpak komt vanuit ervaring, passie en betrokkenheid tot stand en is niet geformaliseerd of vastgelegd; vanuit een no-nonsense houding worden concrete resultaten gerealiseerd. De ambitie van de eigenaren is dan ook duidelijk: koploper worden in duurzaamheid. Hof van Nassau voldoet hiermee aan de criteria om De Groene Pluim te ontvangen.
Er liggen enorm veel kansen om impact te maken en het park te verduurzamen. De twee eigenaren zijn kundig, gedreven, ambitieus en enthousiast. Hoewel de eerste resultaten geboekt zijn, ziet de accreditatiecommissie dat de verduurzaming van de organisatie nog in een plan- c.q. beginstadium is. Om meer impact te maken en een stevige duurzame basis te leggen, zal meer tijd en mogelijk ook kennis en middelen nodig zijn. Om te kunnen opschakelen, is het belangrijk om alle relevante stakeholders in het verduurzamingsproces mee te nemen. Een concrete duurzaamheidstrategie waarin de doelstellingen en de vervolgstappen beschreven worden, helpt hierbij. Hiermee kunnen ook de resultaten van de inzet gemonitord en periodiek geëvalueerd worden.
Contactpersonen: Jos Zoontjens en Yannick van Lith eigenaren Hof van Nassau