De Efteling

De Efteling in Kaatsheuvel is vooral op het gebied van klimaatactie en partnerschappen een koploper. Duurzaamheid en hart voor de omgeving zijn sterk geworteld bij dit grootste attractiepark van de Benelux.

Waarom de Efteling de Groene Pluim verdient

De Efteling bestaat sinds 1950 en startte destijds als natuurpark met een vijver, parkeervelden, sportvelden, een theehuis en speeltoestellen. Daarna werd het sprookjesbos ontwikkeld en kwam er een café -restaurant, een zwembad en een roei- en kanovijver bij. In de jaren ’80 voegde de Efteling verschillende attracties toe. Naast de vele uitbreidingen met spectaculaire attracties zijn ook een golfpark, het Efteling Theater en twee hotels toegevoegd. Daarnaast horen twee vakantieparken ‘Bosrijk’ en ‘Loonsche Land’ tot de Wereld van de Efteling.
De Efteling trekt jaarlijks ca. 5 miljoen gasten en is qua bezoekersaantallen en oppervlakte het grootste attractiepark van de Benelux. Het park is 365 dagen en avonden per jaar geopend. Bij de Efteling werken ca. 3.000 mensen, waarvan het overgrote deel in de regio woont.

Bij het auditbezoek vielen vanuit de verschillende SDG’s de volgende initiatieven op:

Doel 8: Eerlijk werk en economische groei

De Efteling heeft een goed gebruikte regeling waardoor oudere werknemers op een vitale wijze de pensioensleeftijd kunnen halen. Deze regeling leidt er toe dat medewerkers ook na de pensioensleeftijd vaak nog 1 – 2 dagen per week blijven werken. De Efteling biedt aan ca. 60 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkgelegenheid. Het attractiepark werkt hiervoor samen met onder andere Prisma en voor de horeca met Prins Heerlijk. Daarnaast is er plaats voor ca. 100 stagiaires en 5 – 10 afstudeerders van diverse regionale onderwijsinstellingen. De Efteling heeft Café de Efteling ingericht als een ontmoetingsplaats en sportterrein voor Efteling-medewerkers.

Doel 12: Verantwoorde consumptie en productie

De Efteling heeft met de introductie van Holle Bolle Gijs in 1959 de oudste duurzaamheidsattractie van Nederland. Sindsdien zoekt de Efteling naar meer manieren om afval gescheiden in te zamelen, te recyclen en restafval terug te brengen. De ambitie is 0% restafval in 2030. Verdeeld over het park staan inmiddels 5 statiegeldmachines waar bezoekers petflessen of blikjes in kunnen leveren. Het statiegeld hiervan kan desgewenst gedoneerd worden aan Villa Pardoes. De Efteling organiseert regelmatig een duurzaamheids-challenge voor medewerkers en leveranciers. Ook worden bijvoorbeeld tassen gemaakt van oude kostuums en bedrijfskleding.

Doel 13: Klimaatactie

De energietransitie is een belangrijk speerpunt. De lat ligt hoog: ‘de Efteling is klimaatneutraal in 2030 en klimaatpositief in 2032’. Op verschillende daken, zoals dat van Symbolica, liggen zonnepanelen. De realisatie van het carportsysteem met zonnepanelen is tot op heden de grootste stap op het gebied van de energietransitie. In totaal wordt meer dan 35% van het jaarlijkse energieverbruik zelf opgewekt. Daarnaast koopt de Efteling 100% Europese windstroom in. Ruim 60% van het Efteling-wagenpark is volledig elektrisch. De nieuwste aanwinst is een elektrische vrachtwagen, waarmee jaarlijks ruim 22.000 duurzame kilometers afgelegd worden. Ook zoekt de Efteling steeds naar relevante samenwerkingen met aanbieders van openbaar vervoer, om dit vervoer van en naar de Efteling gemakkelijker en aantrekkelijker te maken.

Om nog efficiënter om te gaan met stroom, plaatst de Efteling in het voorjaar van 2024 twee grote batterijpakketten ter grootte van een zeecontainer. Met behulp van slimme software (energiemanagementsysteem) worden de batterijen opgeladen met overtollige energie van de zonnepanelen in de zomer of op rustige uren op het stroomnet (samenwerking met Enexis) in de winter, waardoor het park meer zelfvoorzienend wordt.

Van oudsher hoort biodiversiteit bij het park. Stichting Natuurpark de Efteling is de enige aandeelhouder van de besloten vennootschap die de Efteling in 1985 werd. De stichting fungeert als hoeder van het sprookje en bewaker van het erfgoed. Zo mag er maar maximaal 11% van de Efteling bebouwd worden. De rest van het gebied komt ten goede aan de ontwikkeling van biodiversiteit. Er komen in de Wereld van de Efteling veel diersoorten voor zoals vossen, konijnen, egels, eekhoorns, vleermuizen, vlinders en meer dan 90 vogelsoorten.

Doel 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Maatschappelijke betrokkenheid bij de leefomgeving zit in het DNA en maakt onderdeel uit van de roots van de Efteling. De focus hierbij ligt op het vergroten van de toegankelijkheid en het zijn van een goede buur. De Efteling sponsort onder andere Villa Pardoes, Stichting Het Vergeten Kind, Save The Children, Stichting Kinderen van de Voedselbank, Make a Wish, Stichting Downsyndroom en Stichting Leergeld (donatie van 80.000 entreetickets om gezinnen met financiële uitdagingen een dagje betovering te bieden).

Een mooi initiatief is het evenement “Wij als ambassadeur”. De Efteling organiseert dit gratis toegankelijke evenement voor de mensen voor wie een bezoek aan de Efteling niet vanzelfsprekend is. Efteling-medewerkers zetten zich belangeloos in als ambassadeur van het park en maken dat deze mensen hun zorgen even vergeten.

Conclusie accreditatiecommissie

Duurzaamheid en hart voor de omgeving zijn sterk geworteld bij de Efteling. Op het gebied van de vier benoemde SDG’s maakt het bedrijf positieve impact. Vooral op het gebied van klimaatactie en partnerschappen is de Efteling een koploper te noemen. De Efteling is zich zeer bewust van de impact van het attractiepark en onderzoekt voortdurend de mogelijkheden om de voetafdruk hiervan te verkleinen.

Het is geen sprookje: de Efteling verdient met glans De Groene Pluim. Met de huidige ambitie zal de Efteling zeker in staat zijn om de Groene Pluim te behouden en anderen te inspireren op het gebied van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.