Loints of Holland

Loints of Holland ontwerpt, produceert en verkoopt schoenen met een tijdloos design. Vooral op het gebied van circulariteit is Loints of Holland een koploper. Ook is ‘taking care’ – zeker voor het personeel in Nederland en Hongarije – één van de uitgangspunten van het bedrijf.

Loints of Holland heeft ca. 110 fte aan medewerkers, waarvan er zo’n 100 in de productielocatie in Hongarije werken. Het hoofdkantoor, distributiecentrum en Re-Loints zijn gevestigd in Sprang-Capelle. Op deze locatie zijn ongeveer 10 fte werkzaam.

Dit is waarom Loints of Holland een Groene Pluim verdient

Duurzaamheid en innovatie zijn sinds lange tijd stevig geworteld bij Loints of Holland. Op het gebied van de vier benoemde SDG’s maakt het bedrijf positieve impact. Bij het auditbezoek vielen vanuit de verschillende SDG’s de volgende initiatieven op:

  • Doel 8: Eerlijk werk en economische groei
    De medewerkers gaan boven alles; ze krijgen het respect dat zij verdienen. Loints of Holland biedt haar medewerkers goede arbeidsomstandigheden volgens EU-wetgeving en beter. Ze laten zich daarbij leiden door de acht principes van de Fair Wear Foundation en gaan daar soms nog een stapje verder in. Loints of Holland geeft jongeren de kans zich te ontwikkelen bij het bedrijf. Zo is het een erkend leerbedrijf via SBB. Hoewel er een kleine bezetting is in Sprang-Capelle, werken er drie stagiaires, die hier praktijkervaring kunnen opdoen.

 

  • Doel 12: Verantwoorde consumptie en productie
    Voor Loints of Holland heeft circulariteit sinds jaar en dag een hoge prioriteit. Op de R-ladder (strategieën van circulariteit) scoort Loints of Holland vooral goed op hoge treden. Dit zijn normaliter de meest uitdagende voor bedrijven. Dit heeft te maken met het tijdloze ontwerp, de kwaliteit van de grondstoffen, de lange levensduur en de repareerbaarheid van de schoenen.

 

  • Doel 13: Klimaatactie
    De belangrijkste prioriteit op het gebied van energiebesparing ligt bij het zodanig ontwerpen en produceren dat zo min mogelijk energie wordt gebruikt. Deze bronaanpak zorgt ervoor dat de footprint van de schoenen zo klein mogelijk is. Ook in de supply-chain is minder CO2-uitstoot van het vervoer van groot belang. Dit is minstens zo belangrijk voor een duurzaam product als het productieproces zelf.

 

  • Doel 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken
    Loints of Holland heeft vaste partners als leveranciers, zowel voor grondstoffen als de supply-chain. Bij de keuze van de leveranciers is duurzaamheid en betrouwbaarheid altijd het uitgangspunt om zodanig langdurige samenwerkingen aan te kunnen gaan. Loints of Holland is partner van het jaarlijksebovenregionaal cultureel evenement ‘Het Halve Zolen Festival. Daarnaast werkt het bedrijf nauw samen met Midpoint in het Circulair Centre Leather Shoes.

 

Conclusie: Vooral op het gebied van circulariteit is Loints of Holland een koploper. Ook is ‘taking care’ – zeker voor het personeel in Nederland en Hongarije – één van de uitgangspunten van het bedrijf. De accreditatiecommissie is zeer positief over de ambitie die het bedrijf heeft en de stappen die tot op heden gezet zijn.

Website: www.lointsofholland.com