Profiel
Totalprint is in 2001 opgericht door directeur-eigenaar Ad van Ginneken. Totalprint, begonnen als een klein drukkerijtje aan huis, is uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf gefocust op digitaal drukwerk. Totalprint is een echt familiebedrijf te noemen, want ook de zoon en dochter van Ad hebben en rol in het bedrijf.
Totalprint verkoopt haar producten via drie verschillende kanalen: Totalprint, Totalkantoor en De Groene Drukker. Alle drie met een eigen doelgroep, website en specifiek productenbestand.
Vanuit een drive om onderscheidend te zijn en te blijven als lokale drukker en het bedrijf gezond en toekomstbestendig over te dragen aan de volgende generatie, is Totalprint aan de slag gegaan met de verduurzaming van haar producten en diensten.
“We willen anders zijn dan de drukker om de hoek. We willen duurzamer zijn, groener en over 25 jaar ook nog bestaan. Als we stilstaan gaat het niet goedkomen” – Ad van Ginneken.
SDG 8: Eerlijk werk en economische groei
Totalprint is al jaren een erkend en succesvol leerbedrijf. Stagiaires krijgen de mogelijkheid om het gehele printproces onder de knie te krijgen. Alle huidige medewerkers zijn als student of stagiair bij het bedrijf begonnen. Ook heeft Totalprint oog voor de medewerker op leeftijd en hebben ze op dit moment een gepensioneerde bezorger in dienst.
Daarnaast heeft Totalprint goede contacten met Midzuid en helpen ze scholieren aan een snuffelstage of met bijvoorbeeld het voeren van een sollicitatiegesprek. Het bedrijf sponsort carnavalsactiviteiten, de voedselbank, de heemkundekring en inloophuis Poppy’s.
SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie
Het papier dat Totalprint gebruikt is minimaal FSC gekeurd. Daarnaast gebruiken ze ook papier gemaakt van restmaterialen zoals van grasvezels, tomatenplanten en oude spijkerbroeken. Door in te zetten op digitale druktechnieken heeft Totalprint minder afkeur (en dus afval) en gebruiken ze geen schadelijke chemicaliën meer. Ook de printers en machines zijn secuurder en energiezuiniger. Tevens kijkt Totalprint kritisch naar productdesign. Een voorbeeld is de duurzamere roll-up banner, voor 98% recyclebaar.
SDG 13: Klimaatactie
Totalprint heeft kortgeleden 104 zonnepanelen op het dak van het bedrijf laten plaatsen. Daarnaast is het dak volledig geïsoleerd en vernieuwd en is asbest verwijderd. Ook hebben ze overal ledverlichting en lichtsensoren geïnstalleerd en compenseren ze de uitstoot van de bezorg bus door bomen te laten planten in ontwikkelingslanden via Trees For All. Bij Totalprint zal je geen wegwerkbekertjes vinden, maar herbruikbare mokken.
SDG 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken
Totalprint is aangesloten bij Oosterhout SDG Lokaal, bij de OZO en bij MKB Oosterhout. Het uitwisselen van kennis en kunde is voor het bedrijf belangrijk. Ook voert Totalprint het gesprek over duurzaamheid met leveranciers en ketenpartners en geeft het bedrijf feedback op nieuwe apparatuur.
Bij de klanten van Totalprint speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Het bedrijf adviseert en informeert haar klanten in de winkel en via de nieuwsbrief over haar duurzame producten en diensten.
Conclusie:
Volgens de accreditatiecommissie heeft Totalprint goed laten zien dat het binnen elk van de bovengenoemde SDG’s duurzame keuzes maakt. Totalprint is daarnaast belangrijk voor de buurt omdat het bedrijf ook haar klanten informeert en motiveert om deze duurzamere keuzes te maken. Door de betrokkenheid van Totalprint in Oosterhout gaat de commissie er vanuit dat steeds meer inwoners in aanraking komen met duurzaam drukwerk.