Tricorp

Tricorp is een Nederlandse onderneming die actief is in de textiel- en kledingbranche, met specialisatie in bedrijfskleding en werkkleding. De organisatie heeft zich ontwikkeld tot een middelgrote speler op de Nederlandse markt, met een brede internationale afzet via dealers en distributeurs.

Dit is waarom Tricorp een Groene Pluim verdient

Tricorp is zich zeer bewust is van haar verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid. Tricorp zet dit bewustzijn om in concrete acties en geeft duurzaamheid een steeds grotere rol in de bedrijfsstrategie. Met daarbij de ambitie om via circulaire productie en transparante processen een positieve impact te maken op mens en milieu.

Bij het auditbezoek vielen vanuit de verschillende SDG’s de volgende initiatieven op:

Doel 8: Eerlijk werk en economische groei

Tricorp is gecertificeerd bij de Fair Wear Foundation, wat inhoudt dat zij actief betrokken zijn bij verbetering van arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden, inclusief maatregelen tegen kinderarbeid en het bevorderen van leefbaar loon. Daarnaast hanteert Tricorp strikte criteria zoals geen dwangarbeid, discriminatie, kinderarbeid, eerlijke (loon)praktijken, veilige en gezonde werkomgeving, contractuele rechten en het respecteren van vakbondsrechten. Daarnaast worden sociale audits uitgevoerd via organisaties zoals Amfori BSCI, en opvolgingen en verbeteringen worden besproken met leveranciers.

Doel 12: Verantwoorde consumptie en productie

Tricorp werkt aan een 100% circulaire textieleconomie in 2050, waarin gedragen kleding hergebruikt of gerecycled wordt tot nieuw textiel of andere toepassingen. Inmiddels is een gedeelte van de collectiesgemaakt van gerecycled polyester en biologisch katoen. Dit gebeurt door producten zó te ontwerpen dat ze eenvoudig uit elkaar te halen, te repareren of te recyclen zijn. Voor verpakkingen gelden duidelijke doelstellingen zoals in 2025 moet 50% van de verpakkingen duurzaam en gecertificeerd zijn. Tegen 2030 moeten alle verpakkingen herbruikbaar of recyclebaar zijn.

Doel 13: Klimaatactie

Tricorp maakt de milieuvoetafdruk van hun producten inzichtelijk met behulp van impact-sheets. Deze tools tonen de CO₂-uitstoot en het energieverbruik per kledingstuk en helpen bij het maken van bewustere keuzes in zowel proces als ontwerp. Door het gebruik en inzet van biologisch katoen, en gerecycled materialen verlaagd Tricorp actief haar CO₂-uitstoot.

Doel 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Tricorp werkt samen met diverse partners op het gebied van duurzaamheid om circulaire bedrijfskleding te ontwikkelen, te verkopen en te recyclen. Middels intensieve samenwerking met leveranciers en andere ketenpartijen zet Tricorp in om CO₂- uitstoot te beperken. Daarnaast zijn er diverse samenwerkingen in de regio met overheidsinstanties, brancheverenigingen, diverse stakeholders, NGO en onderwijsinstellingen.

Conclusie

Tricorp wil “het beste jongetje” van de klas zijn, ook op het gebied van duurzaamheid. Deze ambitie is duidelijk zichtbaar en begint haar vruchten af te werpen. De aandacht ligt zowel intern in de organisatie als bbij de volledige bedrijfskolom, van producent tot dealer en consument. Tricorp is een duidelijke koploper en voorbeeld voor vele op het gebied van duurzaamheid.