Lindhout, een passant die zijn bedrijf fatsoenlijk naar de vijfde generatie brengt
De aanschaf van zijn eerste hybride auto in 2013 was de start van een gestage groei naar een organisatie waar sociaal en duurzaam ondernemen overal terugkomt. De investeringen die Gert-Jan Lindhout in de afgelopen tien jaar heeft gedaan kwamen voort uit de sterke wil om juist in de milieuvervuilende schilder- en onderhoudssector maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Dat idealisme pakt goed uit. Niet alleen voor het milieu en zijn mensen, óók voor zijn bedrijf. Met een goede balans in people-planet-profit loodst hij als vierde generatie zijn familiebedrijf de toekomst in.
Vroeg investeren in duurzaamheid betaalt zich uit
Het bereik van de auto was in 2013 op elektriciteit 40 kilometer, precies voldoende om de projecten van Lindhout schilder vastgoedonderhoud te kunnen bezoeken. Om de auto van elektriciteit te kunnen voorzien, werden zonnepanelen op het dak van de vestiging in Bergen op Zoom gelegd. De investering was destijds fors. Was die investering niet gedaan, dan waren de energiekosten nu het tienvoudige geweest. Per jaar. Inmiddels liggen er zonnepanelen op de daken van alle zes de bedrijfspanden.
‘In 2013 en 2014 hebben we onze verlichting vervangen door led, toen je er nog de hoofdprijs voor betaalde. En hebben we al onze panden geïsoleerd. In 2018 hadden deze label A. Het wettelijk minimum dat alle bedrijven op 1 januari 2023 bereikt moesten hebben is label C. 75% heeft nu nog geen label, want de BV Nederland wacht op subsidies. Wij hebben het allemaal vanuit onze drijfveren en zonder subsidies gedaan en halen die investeringen er dubbel en dwars uit. Wij wekken op dit moment 200.000 kilowattuur stroom op, die we voor een groot deel benutten en de rest leveren we terug. Verwarmen doen we met airco’s. Onze ambitie is om van het gas af te gaan en ‘all electric’ te zijn. De bedrijfswagens worden gaandeweg vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen; de teller staat inmiddels op een derde van het wagenpark.”
Voldoende personeel door sociaal ondernemerschap
Naast het met respect voor het milieu ondernemen, is ook sociaal ondernemerschap belangrijk voor Gert-Jan Lindhout. Op de zogenaamde prestatieladder socialer ondernemen heeft het bedrijf de hoogste trede bereikt: PSO-3. Een bedrijf moet daar flink moeite voor doen en Lindhout doet dat al vanaf 2016. Ook hier komen de persoonlijke drijfveren en de zakelijke belangen goed samen. Door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een goede werkomgeving te bieden, kan Lindhout beter aan personeel komen.
‘Wij werken bovendien veel voor woningcorporaties en die vragen naar ons maatschappelijk ondernemerschap. Dat is uiteraard een extra prikkel. Maar je moet er ook echt continu moeite voor doen. Het vraagt veel verslaglegging en herhaling. Zo benutten we bijvoorbeeld de wintermaanden om de afspraken die we met elkaar maken over kwaliteit, veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu telkens terug te laten komen door middel van trainingen.’ Toch is ook hier het ‘dna’ van het familiebedrijf vooral de reden dat er met veel respect en waardering met personeelsleden wordt omgegaan. De persoonlijke portretten van de (gepensioneerde) medewerkers in het jubileum boek 125 jaar Lindhout maakt dat duidelijk.
Kwalitatieve en duurzame dienstverlening gaan hand in hand
Het derde aspect van maatschappelijk verantwoord ondernemen is te vinden in de dienstverlening. Lindhout is een schilder- en vastgoedonderhoudsbedrijf en verzorgt het vastgoedonderhoud van voornamelijk woningcorporaties en instellingen. Daarin wordt gewerkt met langdurige onderhoudscontracten. Door resultaatgericht te schilderen en te verduurzamen weet Lindhout de onderhoudsintervallen flink op de rekken van zes naar zeven of acht jaar. De totale onderhoudscyclus wordt daardoor minder vaak doorlopen waardoor minder (milieubelastende) grondstoffen nodig zijn.
Dat Lindhout met deze brede aanpak bijzonder is, blijkt uit het verkrijgen van ‘de groene pluim’, een initiatief van VNO-NCW. Lindhout was in 2017 het derde bedrijf in de regio dat deze groene pluim uitgereikt kreeg.
Verdienmodel
Gert-Jan Lindhout doet al zijn inspanningen met een kwinkslag af als ‘een uit de hand gelopen hobby’. Toch zit er achter de drijfveer om ‘goed te doen’ een duidelijke strategie. Van de 13 doelen van de Verenigde Naties heeft Lindhout er vier geselecteerd waar het bedrijf actief mee aan de slag is gegaan. Sinds 2017 vindt er elke drie jaar een toetsing plaats om te bekijken welke vooruitgang er in de tijd is geboekt. ‘Die driejaarlijkse audit borgt het mooi in je bedrijf’ zegt Gert-Jan daarover. Er is nog iets dat hij graag wil beklemtonen: ‘Ik ben natuurlijk een ondernemer. Ik pak zaken op als er ook een verdienmodel in zit. Daarbij accepteer ik dat de kosten voor de baten uitgaan, wacht niet op subsidies en blijf investeren in mijn bedrijf. Om te besluiten met: ‘Ik ben maar een passant en moet het bedrijf fatsoenlijk overdragen naar de volgende generatie’. Zoon Jos draait alvast warm.
Lindhout schilder-vastgoedonderhoud heeft vijf vestigingen in Zeeland en West-Brabant. Er werken 90 mensen.
Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier
Tijdens de viering van het 125-jarig bestaan werd aan Lindhout het predicaat Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier toegekend. Deze onderscheiding wordt verleend aan bedrijven die minimaal 100 jaar oud zijn en van onbesproken gedrag, en die een vooraanstaande positie innemen in de branche en in de regio.
Bron: Financieel Dagblad