Wethouder Joost de Goffau van Goes Groene Pluim inspireert ondernemers

De Goesse wethouder Joost de Goffau (CDA) had al *drie keer het genoegen om in zijn gemeente een Groene Pluim uit te reiken. Reden voor de redactie van De Groene Pluim om hem aan het woord te laten over zijn ervaringen. We spreken hem op een dinsdagmiddag. De verslaggever wordt ondergedompeld in een waar waterbad als de regen met bakken uit de hemel komt. Net op het moment als hij uit zijn stapt. Binnen wacht de koffie en een hartelijk ontvangst. De Goffau praat makkelijk en spontaan, zich altijd bewust van zijn rol. “Er meldden zich veel meer bedrijven aan om voor een Groene Pluim in aanmerking te komen dan we konden honoreren. De Groene Pluim is bedoeld voor bedrijven die een voortrekkersrol vervullen en daardoor andere bedrijven inspireren. Die willen ook graag in het zonnetje gezet worden. Dat podium hebben we met De Groene Pluim bewust gecreëerd. ‘Wat zij kunnen, kunnen jullie ook.’ Natuurlijk hadden wij als gemeente ook zoiets op touw kunnen zetten. Maar met De Groene Pluim haal je een onafhankelijke audit in huis. Iemand die van buiten naar binnen kijkt. De Groene Pluim groeit, dat is een goed teken.” De Goffau legt uit dat het helpt dat steeds meer bedrijven te maken krijgen met certificeringen. Net als De Groene Pluim zijn die afgeleid van de Sustainable Development Goals (SDG’s). “Dat is toch een basis waar door bedrijven naar gekeken wordt.” Samen met Terneuzen hoort Goes tot de twee SDG-gemeentes in Zeeland.  Joost de Goffau gelooft in marktwerking als aanjager van de groene beweging. “Het is niet altijd makkelijk om als ondernemer hiermee bezig te zijn, maar het wordt wel steeds leuker. Steeds meer bedrijven vragen een klimaatbewuste houding van hun leveranciers. Zo’n Groene Pluim helpt dan. We willen laten zie dat duurzaamheid ook iets kan zijn waar je winst uithaalt. Het is goed voor de continuïteit en het verdienmodel. Maar denk ook aan een gunstig marketingeffect. Duurzaamheid en aandacht voor de menselijke factor in je bedrijf zijn positieve waarden om mee geassocieerd te worden. Het is als ondernemer denk ik ook plezierig om te zien dat de stapjes die je zet in de groene richting iets opleveren. Bovendien, het alternatief om het niet te doen betekent dat je jezelf als ondernemer in de vingers snijdt.” Ondernemers klagen weleens over te veel regels. “Er kunnen zich altijd conflicterende belangen voordoen. Bijvoorbeeld zonnepanelen op een monumentaal pand, dat zien wij liever niet. Of denk aan de problemen die er nu her en der in Nederland ontstaan met de netwerkbeheerders.”

 

*Roompot Group, Grafisch Bedrijf Goes en Cleanmaster Biolux.